Wydarzenie Roku — XVIII Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. Fryderyka Chopina w Warszawie - miniatura

Wydarzenie Roku — XVIII Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. Fryderyka Chopina w Warszawie

za szeroki dostęp do przesłuchań konkursowych poprzez różnorodne platformy cyfrowe

----------

Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. Fryderyka Chopina zapoczątkowany niemal sto lat temu z inicjatywy prof. Jerzego Żurawlewa i Aleksandra Michałowskiego jest jednym z najstarszych i najbardziej prestiżowych konkursów muzycznych na świecie.

W październiku 2021 roku Konkurs odbył się po raz 18. Warszawa stałą się wówczas światową stolicą pianistyki, zaś emocje związane ze zmaganiami młodych pianistów przeżywała społeczność melomanów na całym globie. W trakcie wydarzenia, w ciągu zaledwie 15 dni, swoje interpretacje kompozycji Chopina zaprezentowało 87 pianistów z całego świata, m.in. Chin, Japonii, Polski, Korei Południowej czy Włoch.

XVIII Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. Fryderyka Chopina był dostępny za pośrednictwem różnorodnych kanałów przekazu, wśród których znalazły się: strona internetowa Chopin2020.pl; aplikacja mobilna Chopin Competition na smartfony i SmartTv; kanał Chopin Institute na YouTube; chińska platforma społecznościowa Weibo; transmisje telewizyjne w TVP Kultura; transmisje radiowe w Programie 2 Polskiego Radia i w Radiu Chopin; media społecznościowe (m.in. Facebook Instytutu Chopina w sześciu językach, Instagram Instytutu Chopina). Zainteresowanie Konkursem przerosło wszelkie inne wydarzenia artystyczne związane z Chopinem.

Podobnie jak w 2015 roku, największymi zasięgami cieszyły się materiały zamieszczone na kanale Chopin Institute na YouTube. W październiku wyświetlono je aż 37 500 000 razy, co po zsumowaniu czasu ich trwania odpowiada niemal 8 milionom godzin. To prawie 880 lat nieprzerwanego oglądania i ponad 4 razy więcej niż podczas XVII Konkursu Chopinowskiego. Najliczniejszą widownię zgromadził film z wykonaniem koncertu przez Kyohei’a Soritę w rundzie finałowej: do dzisiaj wyświetlono go aż 4 800 000 razy!

Choć odbiorców Konkursu dzieliły niekiedy tysiące kilometrów (ponad 50% widzów stanowili Japończycy, transmisji chętnie słuchano także w Polsce, Korei Południowej, Stanach Zjednoczonych oraz Tajwanie) – stworzyli oni społeczność połączoną przeżywaniem konkursowych zmagań. O zaangażowaniu świadczą pozostawione podczas oglądania komentarze (w najgorętszym momencie pojawiało się ich ponad 20 na sekundę!) oraz oglądalność koncertów na żywo – blisko 62 000 widzów śledziło transmisję w jednym momencie.

Niemal wszystkie informacje dotyczące XVIII Konkursu Chopinowskiego udostępniano w Internecie. Najefektywniejsze okazały się portale informacyjne oraz social media. W samym tylko październiku liczba postów w polskich mediach społecznościowych wyniosła 17 900 – najczęściej były to tweety. Publikacje te wygenerowały dotarcie rzędu 67 000 000 odbiorców oraz 930 000 interakcji. Rekordowy post na profilu Instytutu Chopina na portalu Facebook miał zasięg ponad miliona odbiorców.

Jak wspomina Dyrektor Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina, dr Artur Szklener: „Naszą misją jest nie tylko odkrywanie najlepszych interpretatorów twórczości Fryderyka Chopina, ale też docieranie do jak największej liczby odbiorców – byśmy wspólnie mogli cieszyć się jego muzyką. Jesteśmy dumni z tego, że z okazji ostatniego Konkursu Chopinowskiego Warszawę odwiedziły dziesiątki tysięcy osób, a miliony śledziły jego przebieg w Internecie. Wierzymy, że tylko dzięki współpracy możemy uczynić świat lepszym nie tylko dla muzyki klasycznej, ale po prostu dla wszystkich ludzi”.

powrót drukuj