wydarzenie roku —
Krzysztof Penderecki / Jonny Greenwood / Aphex Twin / Marek Moś / Orkiestra Kameralna Miasta Tychy AUKSO
Projekty Narodowego Instytutu Audiowizualnego zrealizowane w ramach Europejskiego Kongresu Kultury podczas Krajowego Programu Kulturalnego Polskiej Prezydencji Podczas Europejskiego Kongresu Kultury we Wrocławiu (9-11 września 2011) we wspólnym projekcie muzycznym spotkali się trzej wybitni twórcy: Krzysztof Penderecki, Jonny Greenwood i Aphex Twin. Kuratorem projektu był Filip Berkowicz.
Jonny Greenwood – kompozytor i gitarzysta zespołu Radiohead, świetnie czuje się w instrumentarium „klasycznym” i otwarcie manifestuje swoje przywiązanie do muzyki Krzysztofa Pendereckiego. Aphex Twin to z kolei wybitna postać współczesnej muzyki elektronicznej, pierwszy artysta techno, którego utwory zostały przetranskrybowane na orkiestrę i wykonywane w najważniejszych salach koncertowych na świecie (m.in. przez London Sinfoniettę i Alarm Will Sound).
Podczas dwóch koncertów towarzyszących Europejskiemu Kongresowi Kultury w Hali Stulecia we Wrocławiu (9 i 10 września 2011) zaprezentowane zostały trzy kompozycje Krzysztofa Pendereckiego, pochodzące z awangardowego okresu jego twórczości (1960-62): Polymorphia, Ofiarom Hiroszimy – tren i Kanon. Miały miejsce również światowe premiery dwóch utworów, zainspirowanych Polymorphią (w 50. rocznicę jej prawykonania): Polymorphia Reloaded Aphex Twina i 48 Responses to Polymorphia Jonny’ego Greenwooda. Wybór Ofiarom Hiroszimy został z kolei podyktowany przede wszystkim zależnością, jaka zachodzi pomiędzy tym dziełem, a utworem Popcorn Superhet Receiver Greenwooda, powstałym z inspiracji muzyką Pendereckiego. Program koncertów dopełnił Kanon na 52 instrumenty smyczkowe i taśmę, dwa sety autorskie Aphex Twina oraz kompozycja z soundtracku There Will be Blood Jonny’ego Greenwooda. Artystom towarzyszyła Orkiestra Kameralna Miasta Tychy AUKSO pod batutą Krzysztofa Pendereckiego i Marka Mosia.
Wspólny koncert Krzysztofa Pendereckiego i Jonny’ego Greenwooda powtórzony został w Londynie (22 marca 2012), a także na festiwalu Open’er w Gdyni (5 lipca 2012). W marcu 2012 roku nakładem wytwórni Nonesuch Record ukazała się płyta, na której znalazły się utwory prezentowane podczas wrocławskiego Kongresu: dwa utwory Pendereckiego – Ofiarom Hiroszimy – tren i Polymorphia oraz dwa zainspirowane dziełami polskiego kompozytora autorstwa Greenwooda – 48 Responses to Polymorphia i Popcorn Superhet Receiver.
powrót drukuj