Festiwal Sacrum Profanum - miniatura

Festiwal Sacrum Profanum

za kreowanie nowego obrazu dźwiękowej sztuki mediów z nietypowym wykorzystaniem najnowszej technologii oraz atrakcyjną formułę prezentacji koncertów muzyki współczesnej w internecie

----------

Przestrzeń eksperymentu i poszukiwania to esencja Sacrum Profanum. 18. edycja festiwalu odbyła się w ubiegłym roku całkowicie w sieci, a jej hasłem przewodnim była Młodość: muzyczna, metaforyczna, ale też dosłowna. Festiwal trwał od 1 do 30 listopada 2020 roku.

2020 to rok, na który przypadła symboliczna 18. edycja Sacrum Profanum, wchodzącego w dorosłość w przełomowym czasie, pełnym zmian i redefinicji, a nawet niepokojów. Jednak dla takiego festiwalu była to przede wszystkim szansa – ze względu na ogromny potencjał drzemiący w cyfrowej formule.

18. edycja festiwalu to 9 premierowych koncertów, jak również wydarzenia towarzyszące i warsztaty dla dzieci. Program ubiegłorocznego Sacrum Profanum obejmował utwory z Polski, Irlandii, Kanady, Stanów Zjednoczonych i Australii. Rozpoczął się 1 listopada koncertem Ars Antiqua, w którym Stefan Węgłowski wykonał cykl swoich pieśni From 1 to 7, będący swoistym hołdem dla zmarłej matki kompozytora.

Wśród 10 zamówień festiwalowych znalazły się m.in.:

• inspirowany serialem Black Mirror: Bandersnatch utwór PEnderSZATch Piotra Peszata jako hołd dla Krzysztofa Pendereckiego,
• projekt Adonis Gamut Barbary Kingi Majewskiej i Marcina Maseckiego jako propozycja dyskusji na temat znaczenia treningu w budowaniu tożsamości artysty,
Performed Lecture w wykonaniu wrocławskiego Kompopolexu, łączący elementy wykładu i muzyki wykonywanej na żywo,
Muzyka i sport – niekonwencjonalna próba uchwycenia związków między tymi dwiema odległymi dziedzinami,
• zestawienie pozornie niespójnych brzmień i struktur muzyki dawnej, popu, muzyki alternatywnej i tanecznej, w tym nawet nawiązania do… Justina Biebera w koncercie Streamforms,
• koncert ASMR, prezentujący utwory inspirowane tym zjawiskiem, a także klasyczny już Quartetto per archi Krzysztofa Pendereckiego,
Formy żeńskie – koncert złożony z utworów sześciu kompozytorek wykonanych przez sześć instrumentalistek,
• koncert #archi-solos, traktujący architekturę i miejską tkankę jako partytury do improwizacji w wykonaniu solistów Hashtag Ensemble.

Oprócz koncertów w ubiegłorocznym programie Sacrum Profanum znalazło się także miejsce na wydarzenia zapowiadające: Tova oraz Lizée’s Kubrick Studies oraz szereg wydarzeń towarzyszących, takich jak wykonanie Opery dla Głuchych, Jak brzmi Kraków? – czyli zabawy dźwiękowej i warsztatów muzycznych dla dzieci, przedsięwzięcie audiowizualne Random Check czy warsztaty z Pawłem Romańczukiem zatytułowane Samoróbka, które pokazały, jak zbudować instrumenty z… niczego.

powrót do listy drukuj