Martyna Pastuszka - miniatura

Martyna Pastuszka

za nową jakość na polskiej scenie muzyki dawnej oraz utrzymywanie światowego poziomu artystycznego {oh!} Orkiestry Historycznej

----------

Z wykształcenia – skrzypaczka, z pasji – pedagożka; koncertmistrzyni. Przede wszystkim muzyczna wizjonerka. Mimo niewątpliwych sukcesów odnoszonych na muzycznej scenie już od dwudziestu lat ciągle stawia sobie poprzeczkę coraz wyżej. Koncertuje solowo, w formacjach kameralnych, jak i z uznaną już na arenie międzynarodowej {oh!} Orkiestrą Historyczną, którą założyła w 2012 roku, zapełniając niewykorzystane dotychczas przestrzenie w dziedzinie ekspresji i zmysłowości. Po fenomenalnym koncercie w Bayreuth, gdzie formacja zaprezentowała swoją najnowszą produkcję operową, została okrzyknięta „objawieniem sceny muzyki dawnej”.

Martyna Pastuszka to także muzyczna archeolożka, która z powodzeniem wprowadza na europejskie sceny niewykonywane współcześnie kompozycje, włączając je na powrót do muzycznego krwiobiegu. Od zapomnienia {oh!} Orkiestra Historyczna ocaliła już trzy opery: Arminia Johanna Adolfa Hassego, Didone abbandonata Domenica Sarriego i Gismondo re di Polonia Leonarda Vinciego, której premiera była nominowana do nagrody Koryfeusz Muzyki Polskiej 2020 w kategorii Wydarzenie roku oraz zebrała fantastyczne recenzje wśród krytyków i słuchaczy w całej Europie. Sama Pastuszka do wspomnianej nagrody była nominowana dwukrotnie, a ubiegłoroczna nominacja do Paszportu Polityki jest drugą w jej karierze – po raz pierwszy była nominowana w roku 2019.

Przez lata pracy solowej i kierowania orkiestrą stworzyła rozpoznawalną i cenioną w świecie muzyki dawnej markę, o której sukcesie świadczyć może choćby kalendarz koncertowy zapełniony na lata do przodu.

Martyna Pastuszka jest marzycielką, tytanem pracy i admiratorką poezji płynącej z wykonawstwa historycznego. Podkreśla, że w grze tak swojej, jak i pozostałych muzyków {oh!} Orkiestry Historycznej, poszukuje nieuchwytnego elementu, który, choć nienazwany, można odczytywać jako współodczuwanie i przepływ emocji między artystami a publicznością.

powrót do listy drukuj