Festiwal Muzyki Sakralnej Stanisława Moniuszki - miniatura

Festiwal Muzyki Sakralnej Stanisława Moniuszki

– za ukazanie mniej znanej twórczości Stanisława Moniuszki, za spójną i erudycyjną koncepcję programową festiwalu i za skalę jego oddziaływania.

----------

Podczas obchodzonego w ubiegłym roku jubileuszu 200. urodzin Stanisława Moniuszki nurt religijny w twórczości kompozytora przypomniało Towarzystwo Miłośników Muzyki Moniuszki. Organizacja założona w 1988 roku przez Marię Fołtyn – wybitną polską artystkę, której zawdzięczamy promocję muzyki Stanisława Moniuszki na całym świecie. W 2019 roku w ramach Festiwalu Muzyki Sakralnej Stanisława Moniuszki zaprezentowano muzykę sakralną kompozytora w najszerszym z możliwych wymiarów, umieszczając w programie ponad 30 utworów religijnych – msze, Litanie Ostrobramskie, kantaty, utwory chóralne i wybrane pieśni. Niektóre z nich wykonano w formie dotychczas nieznanej – zrekonstruowanej, w wersjach z orkiestrą. Niewydana dotąd część z nich wykonana została po raz pierwszy od czasów życia kompozytora.

Ambitna konstrukcja festiwalu wymagała zaproszenia do grona wykonawców najwybitniejszych zespołów, solistów i dyrygentów, dokonania wyboru wnętrz praskich świątyń i sanktuariów, odpowiednich dla prezentowanych dzieł. Kompozycje te powstawały przecież z myślą o wykonywaniu ich w przestrzeni kościołów.

Wśród wykonawców koncertów znalazły się: Orkiestra Polskiego Radia w Warszawie pod dyrekcją Michała Klauzy, Chór Filharmonii Narodowej przygotowany przez Bartosza Michałowskiego, Polska Orkiestra „Sinfonia Iuventus” im. Jerzego Semkowa pod batutą Janusza Przybylskiego, Zespół Wokalny i Orkiestra Polskiej Opery Królewskiej z pod dyrekcją Tadeusza Karolaka, Orkiestra „Sinfonia Viva” przygotowana przez Tomasza Radziwonowicza, Chór Uniwersytetu Warszawskiego, Chór Politechniki Warszawskiej i Warszawski Chór Międzyuczelniany.

Program 2 Polskiego Radia, obejmując festiwal patronatem, umożliwił swoim odbiorcom usłyszenie bezpośredniej transmisji koncertu inauguracyjnego oraz retransmisji koncertu finałowego w dogodnym czasie antenowym. Solistami emitowanych wydarzeń byli znakomici soliści – Maria Rozynek, Ewa Wardenga, Andrzej Lampert, Jarosław Bręk i Tomasz Rak. Znakomicie spisali się również wykonawcy wszystkich pozostałych koncertów, wśród których znaleźli się także studenci i absolwenci Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie.

Festiwal przypomniał jak bogata i cenna jest ta, nie tylko zapomniana, lecz często też niesłusznie pomijana, gałąź twórczości Moniuszki. Pomysłodawczynią festiwalu była prezes Towarzystwa, Jolanta Rostworowska, autorem koncepcji programowej natomiast Krzysztof Teodorowicz, któremu zawdzięczamy rekonstrukcję wielu dzieł wykonywanych podczas koncertów.

Festiwal nie tylko zaprezentował, ale także uprzystępnił sakralną twórczość kompozytora – m.in. w drukowanych programach znalazły się wnikliwe omówienia poszczególnych utworów, co pozwoliło słuchaczom łatwiej i dokładniej je zrozumieć.

Koncerty cieszyły się niezwykłym powodzeniem, tłumnie goszcząca na nich publiczność wyrażała zachwyt, dziękując artystom i organizatorom nie tylko gromkimi brawami, ale także w bezpośrednich rozmowach. Dla gospodarzy świątyń zaszczytnym przywilejem była możliwość udostępnienia kościołów do organizacji koncertów z tak piękną muzyką.

Festiwal odbył się pod honorowym patronatem Jego Ekscelencji biskupa Romualda Kamińskiego – Ordynariusza Diecezji Warszawsko-Praskiej.

powrót do listy drukuj