odkrycie roku — Aleksandra Olczyk - miniatura

odkrycie roku — Aleksandra Olczyk

– za szczególną jakość kreacji wokalnej i dynamikę rozwoju drogi artystycznej

----------

Aleksandra Olczyk jest absolwentką Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy w klasie śpiewu prof. Magdaleny Krzyńskiej. Po ukończeniu studiów kontynuowała naukę u prof. Heleny Łazarskiej. Już we wczesnej młodości występowała na wielu scenach w Polsce i za granicą, między innymi we Włoszech, gdzie koncertowała zarówno dla Jana Pawła II, jak i Benedykta XVI. Jako nastolatka zwyciężyła w wielu polskich konkursach wokalnych. Jako studentka natomiast, biorąc udział w konkursach wokalistyki operowej, zdobyła między innymi takie nagrody, jak Grand Prix Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Haliny Halskiej-Fijałkowskiej we Wrocławiu, I nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Jana Kiepury w Krynicy-Zdroju, I nagrodę oraz nagrodę specjalną za wybitne występy Sceniczne na IX Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Złotych Głosów w Warszawie, I miejsce na III Festiwalu Włoskiej Muzyki Operowej „Belcanto per Sempre” we Włocławku, wyróżnienie na IV Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Jana, Edwarda i Józefiny Reszków w Częstochowie, a także III nagrodę wraz z szeregiem nagród pozaregulaminowych na V Ogólnopolskim Konkursie Wykonawstwa Muzyki Operetkowej i Musicalowej im. Iwony Borowickiej w Krakowie.

Aleksandra Olczyk uczestniczyła w kursach mistrzowskich pod kierunkiem Heleny Łazarskiej, Stefanii Toczyskiej, Izabelli Kłosińskiej, Olgi Pasiecznik, Piotra Bednarskiego, Brendy Hurley, Matthiasa Rexrotha, Paoli Larini i Petera McClintocka.

Jako jedyna sopranistka wzięła udział w 55. International Music Festival, gdzie we współpracy z Orkiestrą Filharmonii Narodowej wystąpiła na deskach Tokyo Metropolitan Theater. Ma na swoim koncie również występy w Wiedniu, Salzburgu oraz Sztokholmie. Z powodzeniem wykonywała też koncertowe wersje oper „Cyganeria” Giacoma Pucciniego (Musetta), „Świat na księżycu” Josepha Haydna (Flaminia), a także partie solowe w utworach oratoryjno-kantatowych, między innymi w „Exsultate, jubilate” i „Requiem” Wolfganga Amadeusa Mozarta, „Ein Deutsches Requiem” Johannesa Brahmsa czy oratorium „Chrystus na Górze Oliwnej” Ludwiga van Beethovena.

Koncertowała z Orkiestrą Filharmonii Pomorskiej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy, Orkiestrą Filharmonii Podkarpackiej im. Artura Malawskiego w Rzeszowie, Orkiestrą Filharmonii Krakowskiej im. Karola Szymanowskiego, Polską Filharmonią „Sinfonia Baltica” im. Wojciecha Kilara w Słupsku oraz Filharmonią Częstochowską im. Bronisława Hubermana.

W 2019 roku odniosła sukcesy w rolach Zofii w „Kawalerze srebrnej róży” Richarda Straussa (Hessisches Staatstheater Wiesbaden), Donny Fiorilli w „Turku we Włoszech” Gioacchina Rossiniego oraz Blondy w „Uprowadzeniu z seraju” Wolfganga Amadeusa Mozarta (Warszawska Opera Kameralna).
Sezon 2020/2021 przyniesie liczne debiuty, między innymi rolę Hrabiny de Folleville w „Podróży do Reims” Gioacchina Rossiniego (Opera w Zurychu) oraz tytułowej postaci „Traviaty” Giuseppe Verdiego w Hessisches Staatstheater Wiesbaden, gdzie wykona również partię Gildy w jego „Rigoletcie”.

Najważniejszy z debiutów zaplanowano jednak na deskach Metropolitan Opera w Nowym Jorku, gdzie Aleksandra Olczyk odegra rolę Królowej Nocy w „Czarodziejskim flecie” Mozarta. W jej postać wcieli się ponadto na festiwalach w Glyndebourne i Wiedniu. Tę partię z wielkim powodzeniem wykonywała już w Teatro Real w Madrycie, Opéra de Lille we Francji, Fińskiej Operze Narodowej w Helsinkach, berlińskich Deutsche Oper i Komische Oper, Badisches Staatstheater Karlsruhe, Hessisches Staatstheater Wiesbaden, Teatrze Wielkim – Operze Narodowej, Operze Nova w Bydgoszczy, Joburg Theatre w Johannesburgu, na Mostly Mozart Festival w nowojorskim Lincoln Center, a także na festiwalach w Perth i Adelajdzie (Australia) oraz Auckland (Nowa Zelandia). W 2019 roku została za nią nominowana do prestiżowej australijskiej nagrody The Helpmann Award w kategorii Best Female Performer in a Supporting Role in an Opera.

powrót drukuj