Tomasz Ritter – pianista - miniatura

Tomasz Ritter – pianista

– za bycie muzykiem odważnym, sięgającym po niełatwy i nietuzinkowy repertuar oraz zwycięstwo na I Międzynarodowym Konkursie Chopinowskim na Instrumentach Historycznych

----------

Absolwent Moskiewskiego Konserwatorium im. Piotra Czajkowskiego w klasie fortepianu i fortepianu historycznego Aleksieja Lubimowa. Studiował także u M. Woskresienskiego (fortepian), M. Uspienskiej i A. Szewczenki (klawesyn). Studia ukończył z wyróżnieniem, otrzymując tytuł „Najlepszy absolwent 2019 roku”.

We wrześniu 2018 roku został zwycięzcą I Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego na Instrumentach Historycznych w Warszawie. W 2011 roku zwyciężył w IX Międzynarodowym Konkursie Młodych Pianistów „Artur Rubinstein in memoriam” w Bydgoszczy, otrzymując też nagrodę im. Anieli Młynarskiej-Rubinstein oraz Rubinową Szpilę Artura Rubinsteina dla osobowości artystycznej. Jest także laureatem wielu innych konkursów.

W minionym roku był nominowany do Paszportów Polityki w kategorii „Muzyka Poważna”. Jest też laureatem Nagrody Artystycznej Elżbiety i Krzysztofa Pendereckich (2018) oraz stypendystą programu „Młoda Polska” (2019).

Edukację rozpoczął w Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej im. Karola Lipińskiego w Lublinie u Bożeny Bechty-Krzemińskiej. W 2008 roku został uczniem Iriny Rumiancewej-Dabrowski w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Karola Szymanowskiego w Warszawie. Od października 2019 roku podejmuje studia podyplomowe w Hochschule für Musik und Theater w Hamburgu.

Uczestniczył w kursach mistrzowskich, m.in. u Wiktora Mierżanowa, Tatiany Szebanowej, Avedina Kouyoumdjiana, Kevina Kenerra, Andrzeja Jasińskiego. Zdobywał też doświadczenie z zakresu gry na instrumentach dawnych, współpracując z Petrem Šeflem z Pragi oraz na kursach u Johanna Sonnleitnera, Urszuli Bartkiewicz (klawesyn), M. Bilsona, Andreasa Steiera, Toma Beghina i Tobiasa Kocha.

Koncertował w wielu krajach Europy, w Rosji oraz w Japonii. Grał m.in. z Polską Orkiestrą Radiową, Sinfonia Varsovia, Sinfonia Baltica, Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Pomorskiej i Filharmonii Lubelskiej, Orkiestrą XVIII wieku, {oh!} Orkiestrą Historyczną, Bach Collegium Japan pod batutą takich dyrygentów, jak: Jerzy Maksymiuk, Łukasz Borowicz, Masaaki Suzuki, Dirk Vermeulen, Grzegorz Nowak, Ian Hobson, Jan Stanienda, Jakub Chrenowicz. Współpracował m.in. z Kvarteto Martinů, Stradivari Quartett, ze skrzypkiem Stefanem Tararą, pianistą Sergiejem Kasprovem, flecistą Benedekiem Csalogiem.
W 2014 roku ukazała się jego pierwsza płyta z utworami Bacha, Beethovena, Szymanowskiego i Ginastery (wyd. Polskie Nagrania), a w roku 2019 płyta z utworami Fryderyka Chopina i Karola Kurpińskiego, wydana przez Narodowy Instytut Fryderyka Chopina.

powrót do listy drukuj