odkrycie roku — Zuzanna Budzyńska i Szymon Ogryzek – kameraliści

– skrzypaczka i pianista – za propagowanie muzyki polskiej, sukcesy na arenie międzynarodowej oraz nagranie płyty „Polonaises”

----------

Oboje kształcą się w klasie kameralistyki prof. Krystyny Makowskiej-Ławrynowicz, a indywidualnie w klasie skrzypiec prof. Andrzeja Gębskiego i klasie fortepianu prof. Joanny Ławrynowicz-Just w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie. Muzycy duetu w ubiegłym roku ukończyli roczne studia w Universität für Musik und darstellende Kunst w Wiedniu, gdzie uczyli się w klasie skrzypiec prof. Edwarda Zienkowskiego, klasie fortepianu prof. Jana Jiracka von Arnima, a także w klasie kameralistyki prof. Marialeny Fernandes.

Duet powstał w 2017 roku, kiedy Zuzanna Budzyńska i Szymon Ogryzek zostali zwycięzcami X Konkursu o Stypendium Banku Société Générale. W ramach stypendium muzycy nagrali swoją pierwszą płytę prezentującą siedem najpiękniejszych polonezów na skrzypce i fortepian w twórczości kompozytorów polskich. Rok później duet ponownie nagrał ten materiał w ramach programu Ministra „Muzyczny ślad 2018”. W rezultacie nakładem DUX została wydana płyta Polonaises.

Muzycy zdobyli wiele czołowych nagród na międzynarodowych konkursach, m.in.
w Szwecji, Bośni i Hercegowinie (2019), Grecji, Bydgoszczy (2018) i Warszawie (2017). Artyści regularnie koncertują w Polsce, a także w Austrii, Francji, Rosji i we Włoszech. W minionym sezonie artystycznym występowali m.in. podczas Europejskiej Nocy Muzeów 2019 w Paryżu oraz na inauguracji 45. Międzynarodowych Kursów Muzycznych im. Zenona Brzewskiego w Łańcucie.
Wraz z wiolonczelistką Jadwigą Roguską tworzą Cuore Piano Trio.

W najbliższym sezonie artystycznym zespoły wykonają trzy recitale (w Filharmonii Narodowej, Filharmonii Świętokrzyskiej i Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej), podczas których będą prezentowali zapomniane perły polskiej muzyki kameralnej, m.in. 3 Polonezy op. 9 Karola Lipińskiego, które znalazły się na płycie duetu Polonaises. Zuzanna Budzyńska i Szymon Ogryzek jako pierwsi nagrali je w wersji na skrzypce i fortepian, opracowanej przez Piotra Wróbla.

powrót drukuj