Debiut Tomasza Koniecznego na Festiwalu w Bayreuth w partii Telramunda w operze „Lohengrin” Ryszarda Wagnera - miniatura

Debiut Tomasza Koniecznego na Festiwalu w Bayreuth w partii Telramunda w operze „Lohengrin” Ryszarda Wagnera

(25 lipca 2018)

----------

Urodzony w 1972 w Łodzi, jeden z czołowych przedstawicieli młodego pokolenia bas-barytonów na świecie, specjalizujący się w muzyce niemieckiej. Ukończył wydział aktorski w Państwowej Wyższej Szkole Filmowej, Teatralnej i Telewizyjnej w Łodzi oraz klasę śpiewu solowego w Akademii Muzycznej w Warszawie i Hochschule für Musik w Dreźnie. Debiutował jako aktor w filmie Andrzeja Wajdy Pierścionek z orłem w koronie. Następnie występował w licznych produkcjach filmowych, telewizyjnych i teatralnych w Polsce, m.in. jako Tristan w telewizyjnej adaptacji Tristana i Izoldy w reżyserii Krystyny Jandy. Pracował też jako reżyser teatralny. Był stypendystą Ministra Kultury i Sztuki (1997), Fundacji Alfreda Toepfera w Niemczech (1998‒2000), Fundacji Kultury i Sztuki banku Stadtsparkasse Dresden w Niemczech (1999). Zdobył II nagrodę podczas 33. Konkursu Wokalnego im. Antonína Dvořaka w Karlowych Warach (1998). W 2004 został wyróżniony Nagrodą im. A. Petersena za wyjątkowe osiągnięcia artystyczne w Teatrze Narodowym w Mannheim.

Jako śpiewak operowy zadebiutował w partii Figara w operze Mozarta Wesele Figara w Teatrze Wielkim w Poznaniu (1997). W Niemczech po raz pierwszy wystąpił w styczniu 1999 roku w Operze w Lipsku w partii Kecala w Prodanej neveście Bedřicha Smetany. Zaraz potem został na tej scenie zaangażowany na stałe w latach 1999-2000. W roku 2000 Konieczny otrzymał angaż do Teatru Miejskiego w Lubece. Towarzyszą temu występy gościnne w teatrach w St. Gallen (Szwajcaria), w Halle (Niemcy), Chemnitz (Niemcy) i Teatrze Narodowym w Mannheim, gdzie z początkiem sezonu teatralnego 2002/2003 został zaangażowany na stałe. W lutym 2005 zadebiutował jako Sarastro w Operze w Stuttgarcie, we wrześniu 2005 jako Osmin w Operze Niemieckiej nad Renem Düsseldorf/Duisburg, w marcu 2006 – Operze Praskiej w premierze Nieszporów Sycylijskich Verdiego jako Giovanni da Procida. W latach 2006-2014 był na stałe zaangażowany w Operze w Düsseldorfie. W październiku 2007 Konieczny zadebiutował w Filharmonii Narodowej w Warszawie w partii Eremita w operze Wolny strzelec Webera pod dyrekcją muzyczną dyrektora Antoniego Wita. W styczniu 2008 roku po raz pierwszy wystąpił na scenie Semperoper w Dreźnie – jako Alberyk w Pierścieniu Nibelunga Wagnera w pod dyrekcją Petera Schneidera, a w lipcu 2008 w Teatro Real w Madrycie – w roli Dr. Kolenatego w Sprawie Makropulosa Janáčka w reżyserii Krzysztofa Warlikowskiego. Jego kolejny, sensacyjny debiut w roli Alberyka miał miejsce w Operze Niemieckiej w Berlinie w kwietniu 2010. Także w 2010 roku miał miejsce jego debiut w Czterech Wcieleniach Złego w Opowieściach Hoffmanna Offenbacha w Teatrze Narodowym w Pradze. W roku kolejnym zadebiutował w Opéra National de Paris jako Biterolf w Tannhäuserze Wagnera, w 2012 w Waszyngtonie jako Pizarro w koncertowym wykonaniu Fidelia Beethovena pod dyrekcją muzyczną Christopha Eschenbacha, a latem 2012 jako Stolzius w Żołnierzach – dziele niemieckiego kompozytora Bernda Aloisa Zimmermanna. W roku 2013 ukazały się na rynku dwa znaczące nagrania Pierścienia Nibelunga Wagnera. W jednym z nich pod dyrekcją Marka Janowskiego wydanym przez Pentatone Classics Konieczny wykonuje partię Wotana, w drugim nagraniu pod batutą Christiana Thielemanna, wydanym przez Deutsche Grammophon artysta śpiewa partię Alberyka. Oba nagrania spotkały się z ogromnym uznaniem słuchaczy i krytyki. Z początkiem 2014 roku Konieczny błyskotliwie zadebiutował w Carnegie Hall w Nowym Jorku jako Jochanaan w koncertowym wykonaniu Salome R. Straussa. Rok 2015 przyniósł kolejne jego nagranie płytowe Złota Renu pod dyrekcją Sir Simone'a Rattle´a. W październiku 2015 artysta zadebiutował w Lyric Opera of Chicago w partii tytułowego Wozzecka w operze Albana Berga, w maju 2016 – w mediolańskiej La Scali jako Komandor w Don Giovannim Mozarta, a w październiku w Canadian Opera Company w Toronto jako Mandryka w Arabelli Straussa. Rok 2018 przyniósł jego debiut w roli Wotana w Walkirii Wagnera w Teatrze Capitole w Tuluzie oraz w marcu 2018 debiut w Nowym Teatrze Narodowym w Tokio w Czterech Wcieleniach Złego w Opowieściach Hoffmanna. Ogromnym sukcesem zakończyły się trzy kolejne debiuty artysty: podczas premiery otwierającej Festiwal w Bayreuth 2018 w roli Telramunda w Lohengrinie Wagnera, w roli Ojca w koncertowym wykonaniu Jasia i Małgosi Humperdincka podczas Międzynarodowego Festiwalu w Edynburgu 2018 oraz koncert promujący płytę Podróży zimowej Schuberta do słów Stanisława Barańczaka podczas Festiwalu „Chopin i Jego Europa” 2018.

W 2017 roku ukazały się na nośnikach DVD oraz Blu-ray dwa albumy – Lohengrin Wagnera pod dyrekcją muzyczną Christiana Thielemanna z Anną Netrebko, Piotrem Beczałą i Tomaszem Koniecznym (rejestracja z opery w Dreznie) oraz Miłość Danae Straussa pod dyrekcją muzyczną Franza Welser-Mösta z Koniecznym jako Jupiterem oraz Krasimirą Stoyanową jako Danae (rejestracja z Salzburger Festspiele 2016).

Od 2009 roku Konieczny stale występuje na scenie Wiener Staatsoper. W maju 2017 roku Austriacka Rada Ministrów przyznała artyście honorowe obywatelstwo tego kraju.

powrót do listy drukuj