proMODERN - miniatura

proMODERN

– za kreację utworu „Stimmung” Karlheinza Stockhausena na 10. Festiwalu Tradycji i Awangardy Muzycznej KODY w Lublinie (10 maja 2018)

----------

Grupę proModern stworzyli wybitni śpiewacy-soliści, połączeni pasją i umiejętnością interpretowania najbardziej wymagających utworów dzisiejszych twórców. Zespół stał się synonimem najlepszych wykonań wokalnych muzyki współczesnej i zyskał wielkie uznanie w środowisku muzycznym. Sześć lat istnienia sekstetu wokalnego to nieprzerwane pasmo sukcesów. W tym czasie proModern wydał dwa własne albumy płytowe, nagrywał muzykę do dwóch innych, koncertował na festiwalach i na zamówienie czołowych ośrodków kulturalnych, w tym większości polskich filharmonii.

Zespół ma na koncie cztery nagrody polskiego przemysłu muzycznego „Fryderyk”. W 2015 roku zdobył dwie statuetki w kategoriach: Album Roku – Muzyka Chóralna, Oratoryjna i Operowa oraz Najwybitniejsze Nagranie Muzyki Polskiej za swoją debiutancką płytę Where are you. Pieces from Warsaw. Drugi album – pro modern shakespired – ukazał się w grudniu 2017 roku i otrzymał dwie statuetki – w kategoriach: Album Roku – Muzyka Współczesna oraz Najwybitniejsze Nagranie Muzyki Polskiej.

10 maja 2018 roku w ramach X edycji Festiwalu Tradycji i Awangardy Muzycznej „Kody” w Sali Kameralnej Centrum Spotkania Kultur w Lublinie proModern wykonał m.in. przełomowe dzieło Karlheinza Stockhausena Stimmung z projekcją dźwięku Wojciecha Błażejczyka. Zespół wystąpił w składzie: Marta Czarkowska – sopran, Ewa Puchalska – mezzosopran, Ewelina Rzezińska – mezzosopran, Andrzej Marusiak – tenor, Krzysztof Chalimoniuk – baryton i Piotr Pieron – bas.

Trwające 75 minut Stimmung na sześć głosów i sześć mikrofonów napisał Karlheinz Stockhausen w 1968 roku na zamówienie miasta Kolonii dla zespołu Collegium Vocale Köln. Kompozytor zastosował w nim tzw. śpiew alikwotowy, dotąd obecny niemal wyłącznie w muzyce ludowej, wymagający od wykonawców wyjątkowej umiejętności precyzyjnej interpretacji wysokości dźwięków (podstawą dzieła jest akord podzielony na dwadzieścia cztery alikwoty). Dzieło odniosło ogromny sukces w Japonii w 1970 roku podczas roku Osaka World's Fair. Zostało wywczas wykonane 72 razy w sferycznej hali na 550 osób, przy czym Stockhausen sam sterował głośnością i dynamiką mikrofonów. Kompozycja wywarła duże wrażenie na słuchaczach i uznana została za jedno z najbardziej nowatorskich, awangardowych dzieł XX wieku.

powrót do listy drukuj