Premiera albumu „Gismondo, Re di Polonia” z nagraniem opery Leonarda Vinciego w wykonaniu {oh!} Orkiestry Historycznej - miniatura

Premiera albumu „Gismondo, Re di Polonia” z nagraniem opery Leonarda Vinciego w wykonaniu {oh!} Orkiestry Historycznej

– za znakomitą interpretację dzieła barokowego o licznych odniesieniach do historii Polski.

----------

Opera „Gismondo, Re di Polonia” Leonardo Vinciego swoją współczesną koncertową premierę, po niemal 300 latach od jej powstania, miała we wrześniu 2018 roku podczas Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Dawnej Improwizowanej „All’improvviso” w Gliwicach. To ponad trzyipółgodzinne dzieło, wydobyte z archiwów przez koncertmistrzynię i założycielkę {oh!} Orkiestry Historycznej Martynę Pastuszkę, okazało się być prawdziwą kwintesencją barokowej opery – pełną skrajnych emocji, wyrażanych recytatywami oraz wirtuozowskimi ariami. Utwór jest rzadkim przykładem uwzględnienia polskiej historii przez jednego z czołowych ówcześnie kompozytorów operowych, do których bezsprzecznie należał Leonardo Vinci. Opowieść o królu Zygmuncie II Auguście wzbogacona o fikcyjne wątki romansowe i wojenne została osnuta wokół jednego z kluczowych wydarzeń polskiej historii, czyli podpisania Unii Lubelskiej.

W tytułową rolę polskiego króla wciela się znakomity kontratenor Max Emanuel Cencic, któremu towarzyszą inni czołowi soliści operowej sceny: Aleksandra Kubas-Kruk jako neurotyczny książę Primislao, a także Sophie Junker (Cunegonda, córka Primislao), Yuriy Mynenko (Ottone, syn Gismonda), Dilyara Idrisova (Giuditta, córka Gismonda), Jake Arditti (Ernesto), Nicolas Tamagna (Ermanno).
Od 2018 roku „Gismondo, Re di Polonia” zaprezentowany został w Wiedniu, Warszawie, Moskwie i Bayreuth, a ukoronowaniem przedsięwzięcia jest wydany w czerwcu 2020 roku przez Parnassus Arts Productions we współpracy z Instytutem Adama Mickiewicza trzypłytowy album z pełnym nagraniem opery Vinciego.
Artystyczne kierownictwo nad całością przedsięwzięcia objęła Martyna Pastuszka, koncertmistrzyni i dyrektor {oh!} Orkiestry Historycznej, a przy klawesynie zasiadł Marcin Świątkiewicz, kierujący grupą basso continuo podczas nagrań licznych recytatywów.

Nagranie cieszy się wielkim entuzjazmem słuchaczy i zbiera znakomite międzynarodowe recenzje, otrzymało m.in. nominację do prestiżowej Nagrody Płytowej Krytyki Niemieckiej (Preis der Deutchen Schallplatten Kritik).
Hiszpański „Le Figaro” recenzując płytę jednoznacznie stwierdził: „Młoda barokowa {oh!} Orkiestra Historyczna, prowadzona przez Martynę Pastuszkę, za sprawą piękna dźwiękowych kontrastów sama w sobie stanowi główne objawienie płyty” („Le Figaro”, 10.07.2020).

Partnerami przedsięwzięcia zostali Towarzystwo Kulturalne FUGA w Gliwicach oraz Teatr Miejski w Gliwicach.

powrót do listy drukuj