Lutosławski Piano Duo – Emilia Sitarz i Bartek Wąsik - miniatura

Lutosławski Piano Duo – Emilia Sitarz i Bartek Wąsik

– za niestandardowość, śmiałość programową i znakomitą klasę interpretacji utworów różnych muzycznych epok, w tym najnowszych.

----------

Założony w 1999 roku Lutosławski Piano Duo zyskał reputację jednego z czołowych duetów fortepianowych młodej generacji na świecie. Wspólną drogę artystyczną pianiści Emilia Sitarz i Bartek Wąsik, laureaci Paszportów Polityki 2014, rozpoczęli pod opieką prof. Krystyny Borucińskiej i prof. Jerzego Marchwińskiego. Wielki wpływ na pianistów wywarła współpraca z wybitnym izraelskim duetem fortepianowym – Brachą Eden i Alexandrem Tamirem, a inspiracja tym zespołem trwa do dziś. Są absolwentami Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie fortepianu prof. Alicji Palety-Bugaj i prof. Bronisławy Kawalli, a także Hochschule für Musik und Theater w Rostocku (Niemcy) w klasie mistrzowskiej Hansa-Petera i Volkera Stenzl.

Lutosławski Piano Duo jest laureatem wielu międzynarodowych konkursów w Grecji – Grand Prix (2000), Polsce – III nagrody na 2. Międzynarodowym Konkursie Duetów Fortepianowych (2002), Estrady Młodych i Nagrody im. Jerzego Waldorffa (2005), I nagrody i Nagrody im. Marka Stachowskiego na 10. Międzynarodowym Konkursie Współczesnej Muzyki w Krakowie (2006), na Litwie – Grand Prix i Nagrody im. Franza Schuberta (2004), w Czechach – III nagrody na 13. Międzynarodowym Konkursie im. Franza Schuberta (2003) i we Włoszech – Nagrody Specjalnej im. Gioacinta Scelsiego (2005), II nagroda na Międzynarodowym Konkursie Duetów Fortepianowych im. Valentina Bucchiego w Rzymie (2009). Pianiści kilkakrotnie byli stypendystami Ministra Kultury oraz Fundacji Kultury, a także laureatami programu stypendialnego Młoda Polska.

Lutosławski Piano Duo zyskuje przychylne głosy krytyków i publiczności, czego potwierdzeniem są liczne zaproszenia na festiwale, m.in. Warszawską Jesień, Muzykę na Szczytach, Festiwal Polskiego Radia, Festiwal Folkowy Polskiego Radia „Nowa Tradycja”, Kwartesencję, Musica Polonica Nova, Kody, Sacrum Profanum, festiwale pianistyczne w Antoninie i Słupsku. Występowali w większości krajów europejskich, obu Amerykach, Bliskim Wschodzie i Azji (Chiny, Japonia). Współpracowali m.in. z AUKSO – Orkiestrą Kameralną Miasta Tychy, Orkiestrą Filharmonii Narodowej, Polską Orkiestrą Radiową, Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia, NFM Orkiestrą Leopoldinum, pod batutą znakomitych dyrygentów – Łukasza Borowicza, Szymona Bywalca, Jerzego Maksymiuka, Jacka Rogali i Marka Mosia.

W 2006 roku pianiści rozpoczęli współpracę z duetem perkusyjnym Hob-beats Duo (Magdalena Kordylasińska i Miłosz Pękala). Jako kwartet o nazwie Kwadrofonik wykonują muzykę ubiegłego wieku oraz czasów najnowszych, a także własne opracowania polskich pieśni i tańców ludowych. Swoje aranżacje utworów Fryderyka Chopina mieli okazję zaprezentować we wrześniu 2010 roku w nowojorskiej Carnegie Hall oraz Chicago Symphony Hall. W maju 2011 podczas debiutu w Filharmonii Berlińskiej wykonali m.in. własną transkrypcję „Święta Wiosny” Igora Strawińskiego na dwa fortepiany i perkusję.

W 2007 roku, nakładem Polskiego Radia, ukazała się debiutancka płyta duetu (zawierająca utwory Lutosławskiego, Poulenca, Strawińskiego i Kagela), uhonorowana Nagrodą Muzyczną „Fryderyk” 2008 w kategorii „Album Roku Muzyka Kameralna”. Tamtego roku powstała też płyta zespołu Kwadrofonik „Folklove”, uhonorowana Folkowym Fonogramem Roku 2009. W roku 2013 swoją premierę fonograficzną (Sony Music Polska) miał wspólny projekt zespołu Kwadrofonik i Doroty Miśkiewicz „Lutosławski, Tuwim – Piosenki nie tylko dla dzieci”. Album zdobył status Złotej Płyty. W roku 2014 jako pierwsi pianiści europejscy nagrali utwory Juliusa Eastmana i Tomasza Sikorskiego na dwa i cztery fortepiany (razem z Joanną Dudą i Mischą Kozłowskim). Album „Unchained” ukazał się w wydawnictwie Bôłt Records. Rok 2015 przyniósł premierę albumu „Requiem ludowe”, będącego efektem współpracy zespołu Kwadrofonik z Adamem Strugiem i uhonorowanego Folkowym Fonogramem Roku. W 2020 swoją premierę miał album „Astronomia poety. Baczyński”, który zespół nagrał wraz z Melą Koteluk.

W roku 2019 pianiści zrealizowali projekt „Wolny koncert”, czyli cykl zagranicznych recitali, na których przybliżali działalność duetu fortepianowego Lutosławski – Panufnik w okupowanej Warszawie. Próba odtworzenia tych wojennych recitali spotkała się z dużym zainteresowaniem, szczególnie na zagranicznych festiwalach, m.in. w Bułgarii (Filharmonia Sofijska), Wielkiej Brytanii (Two Moors Festival), Portugalii (Gulbenkian Auditorium w Lizbonie) czy Stanach Zjednoczonych (Kennedy Center w Waszyngtonie).

Pianiści są pomysłodawcami i organizatorami cykli muzycznych „Słuchy” oraz „Pianokrąg”, które odbywają się w warszawskiej Królikarni. W roku 2020 w ramach programu stypendialnego „Kultura w sieci” przygotowali serię wykładów i koncertów „Włącz duet”, poświęconych arcydziełom literatury duetowej, które artyści w atrakcyjny sposób przybliżają zarówno słuchaczom, jak i początkującym melomanom.

Możliwość stałego rozwoju artystycznego w jednym zespole zaowocowała niezwykłym zgraniem pianistów, odnalezieniem wspólnych barw i artykulacji, a także bogatym, stale rozszerzanym repertuarem, obejmującym obecnie około 100 utworów – od epoki baroku do czasów najnowszych, a wśród nich wiele prawykonań oraz autorskich transkrypcji utworów symfonicznych.

powrót do listy drukuj