Nagranie

Nagranie "Mikołaj Zieleński. Opera Omnia"

– zrealizowane przez Wydawnictwo DUX

Z okazji przypadającej w 2011 roku 400. rocznicy wydania w weneckiej oficynie Jakuba Vincentiego dwuczęściowego cyklu Offertoria et Communiones Totius Anni Mikołaja Zieleńskiego Fundacja Capella Cracoviensis podjęła projekt kompletnej rejestracji wszystkich dzieł ze zbioru. Ukazały się one na sześciu płytach, nakładem wydawnictwa DUX: pierwszy krążek w 2009 roku, dwa kolejne (wolumin drugi i czwarty) w 2010, a ostatnie trzy – w roku 2011.

Jubileuszowe wydanie obejmuje interpretacje w wykonaniu zespołu Cappelli Cracoviensis i specjalnie powołanego do nagrania Collegium Zieleński pod batutą Stanisława Gałońskiego oraz zaproszonych do współpracy światowej sławy solistów – Emmy Kirkby (sopran), Joela Frederiksena (bas profondo), Susi Ferfoglia (organy), a także znakomitych polskich artystów – Agnieszki Drabent (sopran), Anny Magiery (sopran), Doroty Mentel (sopran), Joanny Stawarskiej (sopran), Małgorzaty Langer-Król (mezzosopran), Zygmunta Magiery (tenor), Marka Opaski (tenor), Marcina Wasilewskiego-Kruka (tenor), Szymona Rudzkiego (tenor), Łukasza Motkowicza (baryton), Macieja Michalika (baryton), Jerzego Butryna (bas), Marcina Wróbla (bas) i Andrzeja Białki (organy). Publikacja przybliża mało znaną twórczość wybitnego polskiego kompozytora z pogranicza XVI i XVII wieku, związanego z kapelą prymasa Wojciecha Baranowskiego w Łowiczu. Pierwsza płyta z serii Mikołaj Zieleński Opera Omnia zawiera nagranie 23 z 56 ofertoriów, drugi wolumin – kolejne siedemnaście (nr 23-40), a trzeci ostatnie szesnaście (nr 41-56). Czwarta część, obejmująca 25 pierwszych komunii (nr 1-22), została nominowana do nagrody „Fryderyka”, a Joel Frederiksen za swą kreację otrzymał Złotego Orfeusza francuskiej Académie du Disque Lyrique. Piąty wolumin serii zawiera rejestracje kolejnych dwudziestu komunii ze zbioru (nr 24-41a), a szósty – ostatnie osiemnaście (nr 42-57).

W książeczkach dołączonych do płyt opublikowano łacińskie teksty ofertoriów i komunii wraz z ich tłumaczeniami na język polski i angielski, a także omówienia utworów Zieleńskiego.

Zbiór Offertoria et Communiones Totius Anni Mikołaja Zieleńskiego wydany został w Wenecji w 1611 roku, a dedykowany prymasowi Wojciechowi Baranowskiemu, mecenasowi kompozytora. Obejmuje utwory uznawane za najlepsze dzieła wokalno-instrumenatalne w całym dziedzictwie muzyki polskiego renesansu i wczesnego baroku. Offertoria przeznaczone na zespół 7- i 8-głosowy wyróżniają liczne kontrasty fakturalne i metryczne oraz charakterystyczny efekt echa, uzyskiwany przez podział chóru na dwa zespoły umieszczone w różnych częściach kościoła. W nowatorskich Communiones, przeznaczonych na mniejsze obsady (od jednego do sześciu głosów, z towarzyszeniem instrumentów), kompozytor zastosował figury retoryczne, długie frazy oraz efekty kolorystyczne.

Jedyny znany pełny egzemplarz dzieła Zieleńskiego znajdował się do ok. 1865 w bibliotece kościoła św. Bernardyna we Wrocławiu, następnie do 1939 w Bibliotece Miejskiej we Wrocławiu. Podczas II wojny światowej został zdekompletowany. Obecnie niektóre księgi głosowe znajdują się w Bibliotece Uniwersyteckiej we Wrocławiu, jedna księga głosowa w Bibliotece Jagiellońskiej w Krakowie, partytura na organy w Bibliotece Czartoryskich w Krakowie.

powrót do listy drukuj